aneb splňte níže uvedené On Page SEO kroky a vyhledávače Vás budou milovat
Co se dnes naučíte?
- Naučíte se, jak má vypadat dobře optimalizovaná stránka pro vyhledávače
- Naučíte se upravit si vše sami, bez nutnosti zásahu někoho třetího
- Naučíte se dělat si On Page SEO jednoduše sami, bez nákladů
V SEO jsou nejvíce důležité dvě věci:
- kvalitní obsah
- kvalitní zpětné odkazy
S obsahem jde ruku v ruce On-Page SEO.
On Page SEO se skládá z faktorů, jejichž správné/nesprávné nastavení má vliv na umístění ve vyhledávačích.
Nebudu to dělat nijak složité.
Sepsala jsem pro Vás článek, podle kterého můžete postupovat, abyste si svou stránku sami kvalitně optimalizovali pro vyhledávače.
1. URL by měly být SEO-friendly
Co to znamená? Google dává největší váhu prvním 3-5 slovům v každém odkaze. Vše nad to už je nadbytečné. Z toho vyplývá – snažte se o krátké a jednoduché odkazy.
Také dost pomůže, když budou obsahovat klíčové slovo, na které cílíte.
V tomto článku dejme tomu budu chtít cílit např. na „on page seo“ – url jsem tedy zvolila jako https://kvalitnizpetneodkazy.cz/on-page-seo/
Neboli krátké, jasné, výstižné.
Rozhodně se prosím vyhněte takovým těm příšerným url typu:
www.vasestranka.cz/p=6752
www.vasestranka.cz/3/4/13/kategorie/mega-dlouhy-nazev-o-deseti-slovech
2. Titulek („meta titulek“) začíná klíčovým slovem
SEO title = meta title. Je to text, který je vidět ve vyhledávači, ne přímo na webu. Na webu je vidět ve chvíli, kdy najedete na kartu v prohlížeči myší.
PROSÍM neopomíjejte META TITULEK!
Vidím to bohužel často, klient chce cílit na nějaké klíčové slovo, ale titulek tomu nijak neodpovídá. Pojďme to upravit.
Titulek je stále ještě hodně důležitý faktor. Vyzkoušejte si to sami, zadejte nějaké klíčové slovo do vyhledávače a podívejte se, jak mají ty nejlépe umístěné weby optimalizované titulky. Věřím, že vidíte, že ve většině případů opravdu titulek začíná klíčovým slovem.
Důležité je i ta část o tom, že titulek jím ZAČÍNÁ – čím blíže začátku titulku klíčové slovo bude, tím lépe.
3. H1 titulek obsahuje hlavní klíčové slovo + další často používaná slova
Pokud cílím na klíčové slovo svatební šaty, přidám do H1 titulku (pozor, není to to samé co meta titulek!) i další slova typu – nejlepší, nejlevnější, 2019, Praha, rozumíte kam tím mířím?
Lidé nevyhledávají pouze klíčové slovo „svatební šaty“. Ale i klíčové slovo „nejlepší svatební šaty“, „levné svatební šaty“, „svatební šaty 2019“ – zkrátka různé obměny.
4. Přidejte obrázky a videa
Abychom zvýšili čas, který návštěvník stráví na stránce a snížili míru okamžitého opuštění (což jsou mimochodem další dva důležité faktory) je vhodné přidat chytlavé obrázky, videa, diagramy, infografiku, pohrát si s tím 🙂
5. Klíčové slovo v H2 podnadpisu
Vaše cílové klíčové slovo by se mělo ještě minimálně jednou objevit v podnadpisu, který je označen jako H2.
Když na to zapomenete, nic se nestane. Ale může to pomoci.
6. Klíčové slovo v prvních 100 slovech
Snažím se vždy ujistit, že své klíčové slovo umístím v prvních sto slovech. Jednak to vidí Google a může tak posoudit, že o daném klíčovém slovu web opravdu je, a jednak to vidí návštěvník. Když někdo přijde na Váš web, tak v první řadě se chce ujistit, že to opravdu o dané tématice bude a neztrácí čas něčím irelevantním.
7. Používejte outbound linky
Co to vůbec je?
Outbound linky jsou odkazy, které vedou z Vaší stránky na stránku jinou. V tomto případě budeme odkazovat na jiné, vysoce autoritativní, relevantní, hodnotné stránky. Třeba na wikipedii. Ale i jiné weby, záleží v jakém oboru působíte. Použijte klidně 2-3 v každém článku. Googlu to opět pomůže pochopit, o čem Váš příspěvek/stránka je. Samozřejmě za předpokladu, že odkazujete na něco, co s Vaším článkem opravdu souvisí.
8. Stránka musí být responzivní pro mobilní telefony
A tablety. A všechna tyhle zařízení. Od roku 2015 začíná Google znehodnocovat weby, které nejsou responzivní. Responzivní znamená, že je lze dobře zobrazit v telefonech či tabletech. Váš web rozpozná, že se na něj díváte z 5 palcového telefonu a přizpůsobí tomu tak design. Ujistěte se, že Vaše stránka toto umí. Pokud ne, je potřeba to opravit. (např. použít jinou responzivní šablonu ve wordpressu).
Nejste si jisti? Test responsibility provedete přímo zde: https://search.google.com/test/mobile-friendly
9. Myslet na vnitřní odkazy
Je to věc, na kterou se často zapomíná. Přitom to ocení jak vyhledávače, tak návštěvníci.
Co mám na mysli těmi vnitřními odkazy?
Zkrátka v jednom Vašem článku odkážete na jiný Váš článek. Možná v článku zmiňujete něco, o čem jste psali detailněji v jiném článku. Je vhodné toto prolinkovat. Jednak to pomůže návštěvníkovi dozvědět se o dané problematice více, a jednak se rozdělí část hodnoty z tohoto článku i na ten druhý článek. Zkrátka tímto budete udržovat všechny podstránky silné. Budou vzájemně sílit.
Jen se podívejte např. na wikipedii, jak ta to dělá. Kolik vnitřních odkazů je v jednom jediném článku. Dost. Vám stačí 2-3 v každém příspěvku.
Je mi jasné, že ne vždy to půjde. Ale pokud máte už na webu hodně článků, nebude to problém.
A rozhodně není problém časem se k nějakému článku vrátit, updatovat a dolinkovat to.
Více o této taktice píši zde: vnitřní odkazování
10. Zvyšte rychlost Vaší stránky
Další dost důležitý faktor je rychlost načítání Vaší stránky. Google na tento faktor kouká. A nejen Google – návštěvník, pokud se stránka načítá pomalu, nemusí mít vždy trpělivost a zmizí. V praxi jí vlastně vůbec nemá. Pokud se najde takových návštěvníků, kteří ihned zmízí, více, pak samozřejmě roste míra okamžitého opuštění – což jsme si o pár řádků výše říkali, že i to je důležitý faktor.
A jak tedy tu stránku zrychlit?
Zkompresujte obrázky – to dělá hodně. Možná máte aktivní některé pluginy, které nevyužíváte. Deaktivujte je a odinstalujte. Zbytečně to zpomaluje web.
Jak rychlý je Váš web můžete měřit několika nástroji. Nejznámější je od Googlu PageSpeed Insights, nebo můžete použít tento: GTMetrix.com. Oba jsou zdarma.
11. Používejte synonyma
Ke svému hlavnímu klíčovému slovu naleznete určitě spoustu další synonymických, příbuzných, relevantních klíčových slov (neboli LSI klíčových slov). A tato zahrnete do celého textu Vašeho příspěvku/stránky.
Pro oči Googlu to pak bude vypadat hodně přirozeně. Pokud píšete nějaký dlouhý článek, pravděpodobně tato příbuzná klíčová slova zahrnete automaticky, aniž byste nad tím museli přemýšlet (pokud píšete o něčem, co je Vám známé). Pokud ne, stojí za to si dopředu vytvořit seznam těchto slov (použijte např. našeptávač Seznamu i Googlu) a zahrnout je do textu.
12. Optimalizujte obrázky
Každý obrázek má nějaký název, titulek, alt text… Ano. Jsme u toho. Alt text. K čemu slouží? Google totiž obrázky číst neumí. Alternativní text Vám dává možnost popsat Googlu (ale i např. nevidomému návštěvníkovi) o čem ten obrázek je. Dejte Vaše klíčové slovo, na které cílíte, do alt textu u obrázku. Opět to pomůže Googlu pochopit, o čem ten Váš příspěvek je 🙂
13. Tlačítka pro sdílení
Pokud někdo bude Váš článek sdílet, dá Vám to sociální signál. Každé sdílení = sociální signál. Nikde není přímo napsáno, zda Google počítá sociální signály jako faktor pro umístění se. Nicméně, z logického hlediska, vliv to mít bude. Když je nějaký obsah hojně sdílen, může to očima Googlu znamenat, že je tam zřejmě nějaký zajímavý obsah, který lidé rádi sdílí, protože přináší hodnotu. A Google oceňuje hodnotný obsah. Takže já bych to nepodceňovala a o sociální signály se snažila. Čím lépe viditelná tlačítka použijete, tím více sdílení budete mít. Nikoho nebaví hledat „share“ tlačítko, ale když to mají přímo na očích, jsou často ochotni sdílet.
Ve wordpressu můžete použít plugin SUMO.
14. Publikujte dlouhé články
Viděla jsem několik studií, které ukazovaly vztah mezi vysokým počtem slov a prvními pozicemi ve vyhledávači. 500 slov je minimum, nicméně 500 slov bych doporučovala spíše pro články, které použijete pro zpětné odkazy. V článku, který bude součástí Vašeho webu, je lepší použít delší obsah. Klidně něco okolo/pod 2000 slov. Jasně, ne vždy se to povede. Ne vždy je to dokonce možné. To je v pořádku. Pokud půjdete v určitém tématu do hloubky (a zůstanete stále u kvality), pak jedině dobře – jak pro čtenáře, tak pro vyhledávače. Pokud se o psaní článků chcete dozvědět více, přečtěte si zde návod, jak napsat článek.
15. Pište chytlavě a snažte se o diskuzi
Pokud bude na Vašem webu spoustu lidí diskutovat, pomůže to Vaším pozicím. Google na to hledí.
Aby lidé Vaše příspěvky komentovali, chce to kvalitní obsah. Já vím, slyšíte to pořád dokola. Nicméně – je to zkrátka potřeba.
Zaujměte už v titulku.
Zaujměte v úvodu.
Pište tak, aby čtenář chtěl dočíst do konce, protože bude vědět, že po přečtení bude odcházet zase o nějaké ty hodnotné informace bohatší. Může Vám pomoci na začátku článku sdělit, co se naučí/dozví, budou-li číst dále.
Pevně věřím, že Vám tento návod pro SEO optimalizace pomohl udělat si pořádný obrázek o tom, jak dělat správně On Page SEO a že se pustíte do akce 🙂 Napište mi dolů do komentářů, zda jste se naučili něco nového a zda jste to aplikovali už na svém webu 🙂
PS: Kdo jste se dočetl(a) až sem, napadlo Vás, že termín SEO optimalizace je nesprávný? 🙂 Pište do komentářů.
Musím říct, že informace jsou stručně řečené a opravdu pomáhají. Děkuji za první spolupráci a budu se těšit na další.
Také děkuji 🙂
Děkuji za jasné a efektivní rady. Vzal jsem si k srdci Vaše rady ohledně obrázků a jejich alt textů – a SEO testy mám o něco lepší. Teď řeším rychlost načítání, která je neustále uplakanou obětí designu…
Přeji fajn den
Ivan Rosa, Praha
Jak ji momentálně řešíte?
Ubírám obrázky, sjednocuji design (layout). A nejspíše změním font na systémový…