Co je SEO a co od něj očekávat

co je seo

Cílem tohoto příspěvku je vysvětlit Vám opravdu v jednoduchosti, co je to SEO, proč ho potřebujeme, ukázat nejdůležitější zákonitosti a hlavně – moc Vás nezahltit. Chci, abyste po jeho přečtení měli jasnou představu o tom, co potřeba je a co naopak není.

SEO Zkratka

Zkratka SEO znamená Search engine optimization – v překladu optimalizace pro vyhledávače.

Co všechno ale potřebuji optimalizovat?
Text? Obrázky? Odkazy? Do jaké hloubky musím jít?
Co získám, když to udělám dobře? Je to vůbec pro mě?

Co je SEO mými slovy

SEO je činnost, kdy svou webovou stránku přizpůsobím mým službám/produktům relevantním dotazům, které uživatelé vyhledávají a vytvořím na ní kvalitní relevantní obsah, aby byli spokojeni a nejlépe – aby takový kvalitní obsah rády doporučovaly i jiné kvalitní webové stránky (= získám zpětný odkaz). Řídím se při tom základními fungujícími principy (on page SEO).

Výsledkem – odměnou – pak bude to, že se můj web bude na dané vyhledávané termíny zobrazovat na první stránce vyhledávačů a lidé, kteří tyto termíny vyhledávají, budou na můj web klikat a nejlépe u mě nakupovat.

SEO rozdělení na ON PAGE a OFF PAGE

SEO se dále dělí na On page optimalizaci – optimalizace webu přímo na webu, a Off Page optimalizaci – optimalizace z jiných stránek. Vždy začínám tou ON PAGE! Bez té by bylo OFF Page k ničemu.

Dejme si příklad celé takové možné ON PAGE optimalizace.

Bude opravdu zjednodušený, jde mi o to, abyste pochopili celý princip:

Mám web, na kterém prodávám ZAHRADNÍ HADICE.
Co budu dělat?

  1. Zjistím si všechna klíčová slova, pod kterými lidé vyhledávají zahradní hadice.
    Mohu se zde inspirovat u úspěšné konkurence, nejlépe si však udělám vlastní analýzu klíčových slov.
    Ne vždy to má konkurence dobře. Někdo tvoří strukturu podle dodavatelů a ta se málokdy shoduje s tím, jak to lidé vyhledávají.
  2. Zjednodušeně – analýza mi řekla, že lidé vyhledávají „zahradní hadice ½“, „zahradní hadice ¾“ , „zahradní hadice 1“ a „zahradní hadice 5/4“
  3. Vytvořím si následující kategorie pro strukturu webu – Zahradní hadice bude hlavní kategorie, podkategorie následně budou Zahradní hadice 1, Zahradní hadice ¾ , Zahradní hadice ½ ….potom tam bude i kategorie Příslušenství.
  4. URL tvořím nejlépe krátká a s klíčovým slovem:  /zahradni-hadice/; /zahradni-hadice-1-2/…
  5. Analýza mi dále řekla, že hodně lidí hledá zahradní hadice s navijákem, smršťovací (už nikdy, vydržela mi asi 4 hodiny), na bubnu – na tato klíčová slova následně optimalizuji konkrétní produkty i jejich obrázky. Jak? Návod zde.
  6. Píšu texty s ohledem na klíčová slova = optimalizuji texty pro vyhledávače. Píšu tedy texty pro nově vzniklé kategorie (nezapomenu ani na tu hlavní), texty k popisku produktů, texty k popiskům pro vyhledávače atd.
    Jak? SEO titulek mi začíná hlavním klíčovým slovem, H1 začíná hlavním klíčovým slovem, používám další možná klíčová slova, která mi analýza ukázala, používám synonyma. Obrázky mají v názvu klíčová slova.
    Tohle je něco, co mi zabere nejvíce času. Ale je to potřeba. Zde opět využijete návodu viz výše.
  7. Občas z textu odkazuji na jiné relevantní, ale kvalitní zdroje – třeba na wikipedii.
  8. Tam, kde je to možné, např. z textu kategorie či produktu, odkazuji na další své podstránky = zajistím tak přelití hodnoty podstránky mezi další mé podstránky.
    Příklad – v hlavní kategorii „Zahradní hadice“ (kterou hodně propaguji) jsem vytvořila text o 5-6 větách, o zahradních hadicích, a dám tam větu „Máme pro Vás v nabídce zahradní hadice ½ a zahradní hadice ¾…. „ A ta klíčová slova prolinkuju na konkrétní podstránky.
     Snad to dává smysl. Návod na interní prolinkování zde.
    V praxi to bude tak, že se na kategorii /zahradni-hadice/ budu snažit získávat co nejvíce zpětných odkazů. Tato kategorie tak bude mít vysokou hodnotu, vysokou autoritu. A když z ní budu odkazovat na své další relevantní podstránky, pomůže to i jim.
  9. Založím si Google Analytics, Search Consoli, propojím to s webem. Zkontroluji si, že mám vytvořenou SiteMapu, a robots.txt.

Nyní mám víceméně hotovou ON PAGE OPTIMALIZACI.
Všimněte si, že je to vše manuální činnost. Nelze ji nijak obejít.
I to je důvod, proč jsou nám k ničemu různé SEO testy, které nám analyzují zdrojový kód a procentuálně vypočítají naše SEO. Zapomeňte na to.

Udělejte správně, srdcem a selským rozumem On Page optimalizaci a občas si zkontrolujte 404ky (nefunkční stránky a odkazy). S tím si bohatě vystačíte.

Proč jsme to dělali?

Google má nyní jasnou představu o tom, co lidé na mém webu najdou. Dali jsme mu dostatečné množství všech možných vyhledávacích termínů a dat a ujistili ho, že lidé zde najdou to, co hledají.

OFF PAGE OPTIMALIZACE – LINKBUILDING

Teď mě čeká ta OFF PAGE optimalizace. Ta už může být zábavnější. Možná i proto, že díky ní jsou často rychle vidět výsledky.

Spočívá v budování zpětných odkazů. Tomu se říká linkbuilding.

JAK?

  1. Nejdříve web registruji do vyhledávačů, to už jistě máte
  2. Web mohu i zaregistrovat do největších nejznámějších katalogů – Zlaté Stránky, Centrum, Seznam, Atlas, atd. Když už to budete dělat, udělejte to kvalitně – přidejte tam relevantní kvalitní unikátní texty. Vyplatí se to. Pokud Vám pak někdo bude volat a něco nabízet, ignorujte a neříkejte ANO.
  3. Vytvořím si sociální sítě a z nich povedu odkaz na svůj web. Sociální sítě jsou krásným zdrojem zpětných odkazů. Návod na získání zpětných odkazů ze sociálních sítí je zde.
  4. Založím blog a píšu kvalitní obsah třeba o tom, co dělat, když se mi roztrhne zahradní hadice. Poskytnu návod na její opravu a nabídnu řešení. To řešení bude pravděpodobně nějaká opravná sada a hadicové spojky a tak odkážu na kategorii, kde prodávám příslušenství pro zahradní hadice.
  5. Vyhledávám si relevantní diskusní fóra a účastním se diskuzí. Dám si odkaz na web do popisu profilu – často je to tak, že když někde přidám příspěvek, zobrazí se pod ním právě ten web – to všechno jsou zpětné odkazy
  6. Píšu další relevantní články a pokusím se navázat spolupráci s relevantními weby, magazíny
  7. Nebo prostě oslovíte mě a já Vám zajistím odkazy, o kterých se Vám možná ani nezdálo J

Proč se optimalizace webu neobejde bez zpětných odkazů a naopak?

V praxi to bývá následovně:

Zahradní hadice prodává spousta firem.
A jelikož už nejsme v roce 2010, tak ty firmy už většinou nějaké to SEO dělají.
Mají dobře optimalizované weby.
A Google ty optimalizované preferuje.
Snažit se prosadit bez textové optimalizace? Ztráta času.  

Stejné je to u zpětných odkazů. Naši konkurenti již nějaké ty odkazy mají. Záleží na oboru a konkurenci. Někde jich mají firmy více, někde méně. Vše se dá zjistit.
A my je v tomto potřebujeme porazit.
Potřebujeme mít ty odkazy lepší.
Být silnější. Není to tak těžké.

Kvalitní zpětné odkazy jsou pro vyhledávače signálem, že náš web je kvalitní, autoritativní. Pomohou nám přeskočit naše konkurenty.

Je důležité ještě podotknout, že Google má hodně dobře promakané algoritmy a tak umí rozlišit kvalitu zpětných odkazů.
Má zcela jiný výsledek, když na Vás odkazuje noname web, který má nulovou návštěvnost a autoritu a když na Vás odkazuje web, který je relevantní a návštěvnost i autoritu má vysokou.
I toto se dá předem lehce zjistit.
Klidně mi napište či zavolejte a já Vám dodám data Vašich konkurentů.

Tak, mám za sebou extra dlouhé psaní a vážně by mě zajímalo, zda je pochopitelné, či nikoliv.

Žiju SEO roky, tak už jen těžko odhadnu, co je ještě samozřejmé a co vůbec.

Napište mi prosím komentář, zda nyní přesně víte co je SEO, případně své otázky, návrhy k vylepšení. Díky! 🙂

A pokud to přeci jen srozumitelné nebylo, případně potřebujete něčemu lépe porozumět, tak mi prostě zavolejte 🙂

Jana Hrabalová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..