Tohle bude laicky napsaný příspěvek o tom, co se (ne)stane, když někdo (ne)buduje zpětné odkazy pravidelně. Výsledek naleznete na konci článku.
Proč to píšu? Někteří lidé se k linkbuildingu staví jako k něčemu, co jednorázově jeden měsíc vyzkouší a další měsíc se uvidí, podle výsledků.
Někdy se stane, že výsledky vidí ihned. Záleží na konkurenci, na aktuální pozici, na optimalizaci.
Ale může nastat situace, a v praxi nastává, že hned po měsíci se zázraky dít prostě nebudou. A v ten moment už to takový člověk vzdává a dále se linkbuildingu nevěnuje. Zde se rodí má frustrace, protože s každým webem na začátku strávím veliké množství času a pro tyto případy to bylo zbytečně.
Pravidelnost je v těchto sférách zkrátka klíčová.
- Když se budeme starat o sociální sítě, také je nevybudujeme tak, že tam dáme jeden den 2-3 příspěvky a pak na to půl roku nesáhneme. Udělat to můžeme, ale nemůžeme od toho něco očekávat.
- Nebo obsah na blogu. Ten je také potřeba přidávat pravidelně.
- Web je takovou naší krásnou zahradou. Zalévám, hnojím, odstraňuji plevel, sklízím. Pokud tam chci jen rekreovat, nesázím.
A stejné je to se zpětnými odkazy.
Pojďme se vžít do kůže Googlu. Vidí následující dva weby:
- Web A – je perfektně optimalizovaný, každý měsíc na něj odkazují různé zdroje, relevantní weby, z různých relevantních článků. Další měsíc zase. Další zase. Pravidelně. Někdy více, někdy méně. Jak si to vyloží? Na webu je kvalitní zajímavý obsah, na který různé weby rádi odkazují a doporučují ho tak svým návštěvníkům. Asi bude kvalitní. Tak ho posunu výše, určitě dává návštěvníkům relevantní informace.
- Web B – může být i dobře optimalizovaný. Nikdy na něj pořádně nikdo neodkazoval, nebyl nikým doporučován, ale minulý měsíc na něj přibylo několik nových zpětných odkazů. Ale tento měsíc nic. A příští také nic. Asi náhoda. Posunu ho nahoru? Vyhraje web A nebo B? Důležité je si uvědomit, že čím více konkurenční odvětví, tím více webů typu A v něm může být.
- Pro pobavení – existují i lidé s weby C – web, který optimalizaci neviděl ani z rychlíku (titulky nic, popisky nic, texty stažené z heuréky), doporučení úprav ignorují – „Jen mi tam prosím vás vytvořte nějaké odkazy, mám to pro klienta – jo a hlavně ať to funguje a je to na první stránce! On ten klient chce vidět výsledky. Udělejte to tak za 3000Kč. Klíčové slovo spodní prádlo. Díky.“ – střílela bych. Nechápu. Takže tu po světě běhají překupníci služeb, kteří tomu nerozumí a chudákům klientům, kteří tomu už vůbec nerozumí, naslibují nemožné. Nepište mi prosím.
Strašně moc cením lidi s weby A. Je radost sledovat u takovýchto lidí organickou návštěvnost v Google Analytics a libovat si v pravidelném rostoucím trendu. Je radost se jim věnovat. Má to totiž význam. Dlouhodobý smysl.
Cílem tedy je vypadat přirozeně. Být kvalitní. Být autoritou.
Ideální scénář, který končí úspěchem:
- Správně optimalizovaný web (klíčová slova, titulky, popisky, H1, obrázky, texty)
- Soudnost – vím, jak silná konkurence proti mně stojí
- Sebereflexe – web jsem natolik „vytunil“, že si zaslouží být výš než konkurence
- Dostatečný rozpočet – vím, že do začátku potřebuji investovat více a že se mi to vyplatí
- Pravidelnost – první 2-3 měsíce přidávám hodně odkazů (kvalitních, silných, relevantních), abych se vyrovnal konkurenci, a další měsíce to udržuji menším množstvím
A teď malá ukázka toho, co dostanete, když každý měsíc vytvoříte nějaké ty zpětné odkazy – jste stabilně v TOP3 výsledcích na Googlu i na Seznamu a získáváte nejvyšší návštěvnost.
A to se vyplatí, protože udržovací cena je vždy výrazně nižší, než cena návštěvnosti, kterou byste jinak zaplatili v PPC. V tomto konkrétním případě se pohybujeme v řádu cca tisícovky, max dvou.
Zemní práce – v PPC (sklik) 8,3Kč za 1 návštěvníka
Zemní práce praha – v PPC (sklik) 22Kč za 1 návštěvníka
Still life photographer – cena v PPC je 95Kč za 1 návštěvníka.
Na závěr chci srdečně poděkovat všem klientům, kteří rozumí základní problematice SEO a linkbuildingu, budují kvalitní weby, pracují na textaci, umí docenit kvalitní odkazy a dělají to pravidelně.
Děkuji Vám!
Jste mou motivací, proč mě tato práce stále baví.